Weldin logotype
Stena Oil i Göteborgs hamn

Inga raka rör i Göteborgs hamn

Tänka tryggt är stort – men tänka nytt är större. När Stena Oil i Göteborgs hamn konverterade sin oljetank valde man att bryta ny mark med en innovativ uppvärmningsteknik från BRUGG. Ett projekt som krävde ett omfattande samarbete mellan flera specialister. Weldin är en av dem.

Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn och porten till världen för svensk industri. Här lastar och lossar fartyg från jordens alla hörn. Fartyg som också behöver drivmedel som brännolja, smörjoljor och andra petroleumprodukter. Ett fartyg tankas dock inte när drivmedlet tas ombord kallas det istället för bunkring. I Göteborgs hamn är det Stena Oil som ansvarar för att fartygen kan segla vidare.

Knivigt att göra rent

– Vi förvarar olja och andra drivmedel i cisterner i hamnen. Från dessa tankar vi upp våra egna så kallade bunkerfartyg som kör ut till kunderna och bunkrar upp deras fartyg, berättar Martin Josefsson som är säkerhetschef på Stena Oil.

Nyligen förvärvade Stena Oil en cistern från systerbolaget Stena Recycling, som har en anläggning strax intill.

– Det är ont om utrymme i hamnen, så när vi fick möjligheten att ta över en av deras befintliga tankar så var det en perfekt lösning.

Tanken, som rymmer 10 000 kubikmeter, räknas som medelstor och är ett välkommet tillskott till vår lagringskapacitet som är cirka 100 000 kubikmeter. Tanken behövde dock anpassas och förses med värmeslingor.

– Värmen behövs för att hålla nere viskositeten på oljor eller biomassa som är lite tjockare. Normalt sett, förklarar Martin Josefsson, så svetsar man in ett omfattande rörsystem som löper fram och tillbaka utmed tankens botten.

– Nackdelen med den traditionella lösningen är att det blir svårt att rengöra tanken efter tömning. Man går in manuellt och rengör med stora gummiskrapor; ett arbete som kan vara rätt krångligt med rör kors och tvärs.

Kundernas fartyg bunkras i hamnen med hjälp av Stena Oils egna bunkerfartyg.

Kundernas fartyg bunkras i hamnen med hjälp av Stena Oils egna bunkerfartyg.

Innovativ installation

För ombyggnaden valde Stena Oil att anlita specialisten BRUGG Pipes som föreslog att man skulle använda en helt ny typ av rörsystem för uppvärmningen. Schweiziska BRUGG Pipes specialiserar sig på tillverkning och försäljning av rörsystem för säker och effektiv transport av vätskor och gaser för industrin. Genom att erbjuda en hög andel prefabricering har man gjort sig kända för korta installations- och stilleståndstider. Det svenska dotterbolaget BRUGG Sweden utformar helhetslösningar med allt från rådgivning och projektering, till projektledning och projektgenomförande.

– För Stena Oil föreslog vi en helt ny lösning som bygger på två varianter: värmeväxlarröret Norflex som är ett rör i syrafast stål och Bioflex som är ett rör i rostfri kvalitet, förklarar Daniel Olsson som är Chief Operating Officer på BRUGG Sweden.

–Poängen med våra system är att de har en spiralformad korrugering som gör att man får med sig skruvar och kopplingar på ett bättre sätt. Det innebär långa rörlängder och färre skarvar, men framförallt större flexibilitet så att man kan installera dem på ett fiffigare sätt, längs tankväggarna där de inte är lika mycket i vägen. Samtidigt blir det större yta för själva värmeöverföringen, vilket gör systemet effektivare. Resultatet blir, förutom smidigare installation, att Stena Oil kommer att få en effektivare uppvärmning av tanken, samtidigt som man sparar många mantimmar på själva rengöringen.

Med de flexibla rören från BRUGG kan installationen göras utmed tankvagnen för att underlätta rengöring. Installationen har gjorts av specialisterna på GH Svetsteknik.
Med de flexibla rören från BRUGG kan installationen göras utmed tankvagnen för att underlätta rengöring. Installationen har gjorts av specialisterna på GH Svetsteknik.

Med de flexibla rören från BRUGG kan installationen göras utmed tankvagnen för att underlätta rengöring. Installationen har gjorts av specialisterna på Weldin.

I teknikens framkant

I egenskap av säljbolag har BRUGG inte själva montörer på plats i Sverige. Därför har man valt att ta hjälp av utvalda lokala samarbetsparters för att kunna erbjuda ett helhetsåtagande i projektet. Rördesign AB har ansvarat för rörkonstruktionerna och Protonföretaget Weldin har ansvarat för installationen av värmeväxlarpaketet med tillhörande stålkonstruktioner.

– För oss på den svenska marknaden är det här ett nytt rörsystem och den här typen av installationer har, vad vi vet, aldrig gjorts i de här sammanhangen tidigare. Det gjorde förstås projektet extra spännande och det är roligt att få förtroendet att vara med i ett så komplext projekt som kräver så mycket samarbete och engagemang från alla parter, säger Gunnar Hansson på Weldin. Att den nya lösningen med längre rör och enklare installationer faktiskt innebär mindre svetsning och därmed mindre jobb för Gunnar och hans gäng är inget som bekommer dem det minsta.

– Absolut inte, med tanke på alla stålkonstruktioner som ändå ska byggas så innebär ett sådant här projekt hur mycket jobb som helst. Sedan har vi inställningen att vi vill gå i bräschen för nya lösningar och utveckla spetskompetens inom ny teknik – och då är det fantastiskt att få den här möjligheten att tänka nytt tillsammans med branschkollegor. Att vara gammalmodig, det tjänar ingen på!